Antalet nya supermiljöbilar förväntas öka med 77 procent i år

Antalet nya supermiljöbilar förväntas öka med 77 procent i år, enligt Bil Swedens prognos. Här är expertens tips för den som ska investera i en miljöbil de luxe.

Det förväntas bli ett kanonår för supermiljöbilen – bilar som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer. Under 2017 rullades 19.210 nya bilar av den typen ut på marknaden, vilket är en ökning med 48 procent jämfört med året innan.

Enligt prognosen var fjolåret bara upptakten inför den kommande försäljningen i år. När nya Bonus Malus-systemet träder i kraft från den 1 juli i år får supermiljöbilarna moroten, medan de fossildrivna diesel- och bensinbilarna får smaka på piskan. I samma slag som den senare kategorin krävs på förhöjd fordonskatt, förses supermiljöbilen med en bonus på upp till 60.000 kronor.

Det förväntas ge fart till försäljningen av bilarna som redan idag är den snabbast växande kategorin bland nyregistreringarna. Största bonusen ges vid köp av bilar med nollutsläpp med en linjär nedtrappning till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid, då bonusen ligger på 10.000 kronor.

”Vår prognos säger att det kommer att registreras 34.000 nya supermiljöbilar i Sverige under 2018, vilket är en uppgång med 77 procent jämfört med i fjol och ger dem en marknadsandel på drygt 9 procent”, säger Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden.

Bilhandlarna spås ett skakigt år. I samband med att Bonus Malus-systemet träder i kraft slopas de gamla system som gav fem skattefria första år till nyregistrerade miljöbilar. Om en bil klassas som miljöbil beror på dess tjänstevikt i förhållande till koldioxidutsläpp, men som tumregel är gränsvärdet 95 gram per kilometer. Bertil Moldén spår en rusning till bilhallarna när konsumenterna vill hinna köpa och registrera en miljöbil innan det är för sent.

”Det kommer att bli en ryckig marknad med tidigarelagda registreringar av fordon som efter halvårsskiftet drabbas av den höjda skatten, medan registreringarna av supermiljöbilarna skjuts till efter 1 juli”, säger han.

För den som funderar på att investera i en supermiljöbil finns allt fler alternativ på marknaden. Listan över de populäraste modellerna toppas av Volkswagens laddhybrid Passat GTE med 4.624 nyregistrerade fordon under 2017. På andra plats kommer Mitsubishis laddhybrid Outlander PHE med 2.451 nyregistreringar, följt av Kias laddhybrid Optima Phev med 1.534 nyregistrerade fordon.

”Under Frankfurtsalongen förra året hade samtliga bilmärken en elektrifierad bil i montern. Vissa har varit senare på bollen än andra, men nu finns det äntligen valbara alternativ i form av allt från tvåsitsiga bilar till bilar som passar fembarnsfamiljen. Den utvecklingen kommer att eskalera under 2018”, säger Bertil Moldén.

Ännu utgör supermiljöbilarna bara 5 procent av det totala antalet nyregistreringarna. Ska fler kunna ställa om krävs innovation och investeringar i ny infrastruktur för att möjliggöra laddning även för den som inte bor i villa eller motsvarande, enligt Bertil Moldén.

”Den som funderar på att köpa en elektrifierad bil måste svara ja på två frågor: Kan jag ladda hemma? Och kan jag ladda på jobbet? Är svaret nej, så ska man avvakta. Laddningsinfrastrukturen är inte tillfyllest nog för den som bor på femte våningen i Vasastan. Det behövs göras mer för fler dedikerade parkeringsplatser för elbilar”, säger han.

 

KÄLLA: Dagens Industri

Av MARIA PHILLIPS

Publicerad: 03 januari 2018, 22:01

Kontakta mig